Alla samlingar
Växel
Telness applikation
Telness applikation

Telness app, för växel och abonnemang

Johanna Engström avatar
Skrivet av Johanna Engström
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

För att kunna logga in och använda Telness applikation måste du ha ett aktivt abonnemang hos oss eller ligga med i en växelgrupp i Telness växel.

I appen är man alltid inloggad som användare vilket betyder att du inte kan göra större ändringar i din växel eller kostnadsförändringar på dina tjänster. Detta behöver man göra inloggad som administratör på vår webbsida.

I Telness app kan du som är abonnemangskund:

  • Se användning på ditt abonnemang samt göra vissa ändringar.

Om du är växelkund:

  • Bestäm tillgänglighet i växeln

  • Vidarekoppla samtal

  • Ring ut från fastnummer

  • Lyssna på meddelanden från röstbrevlådor

Börja med att ladda ned appen på App Store eller Google Play till din mobil.

Logga in med det mobilnummer som du använder hos oss på Telness, antingen som abonnemang eller i en växelgrupp. Du kommer sedan få en SMS-kod skickad till dig som du loggar in med.

Funktioner och hur du använder dem i appen

Abonnemangsöversikt

När du är inloggad i appen och vill se mer information om ditt abonnemang så klickar du på 'Du' i menyraden.

Med ett aktivt abonnemang hos Telness så kan du i appen:

  • Se din surf-förbrukning

  • Antal ringda samtal

  • Antal skickade SMS

  • Spärra ditt SIM-kort

  • Se din PUK-kod

  • Efterfråga vissa abonnemangsändringar, tex mer surf (ändringarna som görs i appen kommer inte gå igenom eftersom en administratör måste godkänna dem först).

Växelöversikt och tillgänglighet i växeln

När du är inloggad så kommer du komma till denna vy. Har du ingen aktiv växel hos oss kommer det vara tomt i denna vy.

Längst ned har du menyraden som du växlar mellan beroende på vilken funktion du ska använda. I den första vyn som heter 'växel' så ser du alla växelgrupper som du ligger med i och i vilken/vilka du är inloggad respektive utloggad i.

För att ändra din tillgänglighet i appen klickar du på knappen 'tillgänglig' längst ned till höger. Välj sedan anledning.

När du är klar med dina val av anledning bekräftar du genom att klicka på den gröna knappen. Om du inte väljer en tid då du är tillbaka så behöver du manuellt göra dig tillgänglig i appen igen när du vill kunna ta emot samtal.

Ring ut från ditt växelnummer

  • Klicka på 'ring' i menyraden för att komma till denna vy.

  • Härifrån kan du välja vilket nummer du vill ringa till genom kontakter, historik eller skriva in manuellt på knappsatsen. Genom att klicka på + under kontakter så kan du även välja att lägga till en helt ny kontakt.

  • När du valt nummer och klickar på den gröna luren för att ringa ut så kommer du få frågan vilket nummer du vill visa när du ringer ut. Alla växelnummer du ligger som användare på samt ditt mobilnummer kommer visas som alternativ. När du valt nummer så kopplas samtalet iväg, klart.

    OBS! Om du använder Android som hårdvara så kommer ditt egna växelnummer ringa upp dig innan samtalet kopplas iväg. Det enda du behöver göra då är att svara när din växel ringer upp och sen går samtalet iväg.

Andra funktioner under 'ring'

  • Genom att klicka på kugghjulet uppe till höger så kan du välja vilket växelnummer som ska visas när du ringer ut via appen varje gång. Både vid 'tillgänglig' och vid 'ej tillgänglig' i appen.

  • För att koppla vidare ett pågående växelsamtal, kolla här.

Röstbrevlåda

I denna vy kan du se alla dina aktiva röstbrevlådor som du har i din växel. Här visas alla inkommande röstmeddelanden som kommit in. Vem som lämnat meddelandet, vilken tid samt om det blivit avlyssnat eller inte.

Genom att klicka på meddelandet kan du välja att lyssna på det, ringa upp numret eller få meddelandet transkriberat.

Om du vill radera ett meddelande så drar du det åt vänster på skärmen så att du får upp en symbol av en papperskorg.

Fick du svar på din fråga?