Ibland händer det att SMS som skickas ut från olika tjänster och företag, framförallt från internet, inte kommer fram till telefonen. Dessa är ofta verifiering-sms med korta koder eller siffror för registrering etc. Detta gäller även tjänster hos större företag som t.ex. Microsoft, Skype, Facebook, Twitter och liknande men även svenska nationella tjänster som Klarna eller DN som inte leverera sina SMS. Tyvärr ligger detta i 99,99% av alla fall helt utanför Telness kontroll och är helt upp till levererande part. 

Oftast beror det på en eller flera anledningar men oavsett vad så löses det enbart genom att du som kund kontaktar tjänsteleverantören och påpekar detta fenomen till deras support. Vi finns såklart alltid redo att ge support om de behöver vår input.

De fall som vi har upplevt beror oftast på att dessa tjänster helt enkelt väljer att inte leverera SMS till alla sina kunder. De följer ofta inte de internationella regelverk som finns som hanterar nummerserier och/eller routing av meddelanden i näten. Om ni behöver referens för deras tekniska support så handlar det nästan alltid om att de ska uppdatera sina nummerlistor till senaste versionen och applicerar routing enligt internationell standard. I Sverige kan man även hänvisa till PTS (Post- och Telestyrelsen) som har sitt nationella regelverk. 

Tveka inte att höra av dig med frågor eller funderingar om det finns ytterligare frågetecken. 

---------------

Se teknisk referens om det efterfrågas nedan:

  1. Add the specified number series to your whitelist For supporting documents please see the international Telecommunication Union website for international numbers: http://www.itu.int/oth/T0202.aspx?parent=T0202

  2. Route it accordingly: Telia IMSI-range 240 01, with MCC=240 and MNC=01.

Hittade du svaret?