Alla samlingar
Teknisk support
Mottagning och täckning
Mottagning och täckning

Förbättra din täckning. Felsök vid täckningsproblem.

Martina Klingvall avatar
Skrivet av Martina Klingvall
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Börja alltid med att starta om telefonen och se till att telefonens inställningar - såsom flygplansläge eller mobilnät - är rätt inställda.

Du ser att du får kontakt med mobilnätet i displayens överkant.

Orsaker och lösningar

Ta reda på om problemet ligger i telefonen eller SIM-kortet
Gör såhär: Sätt i ditt SIM-kort i en annan telefon.
Resultat: Det fungerar! Då ligger felet i din telefon.
Resultat 2: Det fungerar inte. Då ligger felet på SIM-kortet eller i mobilnätet. Fortsätt felsökning nedan ⬇️


Problem med täckning vid samtal (men data/surf fungerar)?

Mobiltelefoner prioriterar i första hand 3G nätet - även vid relativt låga signalnivåer. Prova därför att låsa telefonen i GSM läge för att prova och se om det ger bättre kvalitet eller om det minskar avbrott.
Gör såhär: Gå in i telefonens inställningar och ta bort mobildata.

Är du inhomhus när problemen sker?
Testa igen när du är utomhus eller vid ett fönster. Om det fungerar så är det en fråga om bristande inomhustäckning. Den kan du förstärka om du har utomhustäckning och skaffar en s.k repeater från tredjepart


Ta reda på om det är fel i mobilnätet
Gör såhär: Kolla med personer i din närhet om dem upplever samma problem med Telness eller Telia. Har alla samma problem? Då är det troligtvis ett problem i mobilnätet där ni är. Skriv till oss i chatten så hittar vi snabbaste lösningen och meddelar dig!

Upplever du fortfarande problem?
Då vill vi gärna att du skriver till oss med en felanmälan. Skriv i chatten en så detaljerad problembeskrivning som möjligt: för vem, vart och när problemet sker. Samt hur problemet yttrar sig, t.ex felmeddelande.

Vi finns här för att hjälpa dig så snabbt som möjligt!

Fick du svar på din fråga?