Börja alltid med att starta om telefonen och se till att telefonens inställningar - såsom flygplansläge och mobilnät - är rätt inställda.

Du ser att du får kontakt med mobilnätet uppe i displayen.

Problem och lösningar

Problem: kan inte ta emot samtal

Lösningar:

  1. Gå in i telefonens Inställningar - Telefon - Vidarekoppling. Se till att ingen vidarekoppling ligger aktiv

  2. Den du försöker ringa kan har en nummerspärr aktiv. Prova att slå #31# innan du slår mottagarens nummer för att ringa med dolt nummer. Kommer du fram är det inget fel på ditt SIM-kort eller abonnemang

  3. Logga in på Telness och säkerställ att ditt abonnemang inte är spärrat, pausat eller avslutat


Fler åtgärder:

  • Om inget av ovan gäller ditt abonnemang så kan du ta reda på om felet ligger i telefonen eller SIM-kortet genom att testa ditt SIM-kort i en annan telefon. Fungerar det? Då ligger felet i din telefon. Gå in på inställningar i din telefon och återställ telefonens inställningar. Starta sedan om telefonen.

  • Du kan utesluta fel på mobilnätet genom att kolla med personerna i din närhet om dem upplever samma problem med Telness eller Telia. Har alla samma problem? Skriv gärna till oss i chatten så att vi kan felsöka i mobilnätet

  • Mobiltelefoner prioriterar i första hand 3G nätet - även vid relativt låga signalnivåer. Prova därför att låsa telefonen i GSM läge för att prova och se om det ger bättre kvalitet eller om det minskar brytningarna. Gå in i telefonens inställningar och ta bort mobildata

  • Är du inhomhus när problemen sker? Testa igen när du är utomhus eller vid ett fönster. Om det fungerar så är det en fråga om bristande inomhustäckning. Den kan du förstärka om du har utomhustäckning och skaffar en s.k repeater från tredjepart

Om du fortfarande upplever problem? Skriv en felanmälan till oss med en så detaljerad problembeskrivning som möjligt: för vem, vart och när problemet sker. Samt hur problemet yttrar sig, t.ex felmeddelande.

Vi finns här för att hjälpa dig så snabbt som möjligt!

Hittade du svaret?