För att kunna använda vår Softphone så krävs det att du är växelkund hos oss samt att du har dina växelanvändare som ska kunna svara i växeln i någon av följande funktioner i din växel: 'mobilnummer som ska svara i växeln' eller 'mobilnummer som ska svara i växeln med kö'. Du kan inte ha dina användare i funktionen 'vidarekoppla' för att det ska fungera med Softphone.

För att ladda ned Softphone till din dator, kolla här.

Som växelkund med BAS-användare kan du..

  • Ta inkommande växelsamtal i din Softphone, via tex datorn.

  • Se er samtalshistorik i växeln.

  • Se dina företagskontakter.

Som växelkund med PLUS-användare kan du i Softphone..

  • Allt ovan samt..

  • Ändra din tillgänglighet i växeln och välja när du ska kunna ta emot samtal och inte.

  • Ringa ut via ditt fastnummer/växelnummer

  • Vidarekoppla pågående växelsamtal

  • Ringa ut med ditt mobilnummer om ditt abonnemang ligger hos oss på Telness

Växel-vyn

  • Här är en översikt över samtliga personer som ligger med i samma växelgrupper som dig samt status på vilka som är inloggade och inte.

  • Man kan även se öppettider och information om sitt egna växelnummer.

  • Från denna vy kan du även sätta din egen tillgänglighet i växeln. Klicka på ditt namn längst upp till höger i rutan för att ändra den (i vissa versioner av appen hittar du ditt namn längst ned till vänster istället).

  • Längst ned till höger finns en lur-symbol där du klickar om du ska göra utgående samtal från din Softphone (gäller endast växel Plus).

  • När du fyllt i de nummer som du vill ringa kommer du få olika alternativ med vilket nummer som du vill visa utåt. De alternativ som kommer upp är de växelnummer som du ligger inlagd som användare i (om man har flera växelnummer) samt om du har Telness abonnemang kan du även välja att ringa ut med ditt egna mobilnummer.

  • För att vidarekoppla ett pågående samtal till tex en kollega så klickar du på lur-symbolen vid det aktiva samtalet. Du får sedan möjligheten att skriva in det nummer du vill koppla till eller välja från din kontaktlista.

  • För att muta samtalet eller ändra dina mick-inställningar i datorn under ett pågående samtal så klickar du på mick-symbolen.

Kontakter

  • Från denna vy kan du se alla dina företagskontakter. Det betyder att du kan se alla som ligger som växelanvändare samt abonnemangsanvändare under ert organisationsnummer här på Telness.

  • Härifrån kan man även ringa direkt till en kollega genom att klicka på raden till den personen man vill prata med (gäller endast växel Plus).

Samtalshistorik

  • Här kan man se samtalshistorik för växeln. Inkommande samtal och vem som tog emot det, pågående samtal, utgående samtal gjorda via växeln, missade samtal och samtal som lagts på av uppringaren.

Hittade du svaret?