Hoppa till huvudinnehåll
Alla samlingarVäxel
Guide ställ in Telness MEX i appen
Guide ställ in Telness MEX i appen

En guide - vad du som användare kan göra med Telness MEX i appen

Johanna Engström avatar
Skrivet av Johanna Engström
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Så kommer du igång med MEX på Telness.

  1. Öppna eller ladda ner Telness mobilapp.

    Finns för Android och iOS. Öppna appen och logga in med SMS-koden. Du kan läsa mer om Telness App här: https://support.telness.se/sv/articles/6752171-telness-applikation

  2. Ställ in din tillgänglighet i appen - även för ditt mobilnummer.

    Din tillgänglighet visas för dina kollegor och styr dina inkommande samtal. Vid status "tillgänglig" tar du emot inkommande samtal och vid status "ej tillgänglig” kopplas inga inkommande samtal fram till dig. Med Telness MEX kan du ställa in din tillgänglighet även för mobilnumret.

3. Ändra din status.

Genom att klicka på “Du är tillgänglig” så kan du ändra din status. Statusen syns för dina kollegor vilket gör det enkelt för dem att se varför du är upptagen och när du är tillbaka.

OBS: När du har statusen “Ej tillgänglig” kommer du inte acceptera inkommande samtal vilket betyder att personen som ringer kommer att höra “Personen du söker är inte tillgänglig” (baserat på din inställningar för tillgänglighet) och det kommer inte heller visas några missade samtal i samtalshistoriken.

4. TIPS! Aktivera inkommande samtal till ditt personliga mobilnummer när du är "Ej tillgänglig".

Vi rekommenderar att du aktiverar möjligheten att ta emot samtal som ringer direkt till ditt mobilnummer när du att har status “Ej tillgänglig”. Du ändrar inställningen genom att klicka på redigeringsikonen (pennan) på “Ej tillgänglig”. Slå på ditt personliga mobilnummer och klicka därefter på “Spara ändringar”.

Vill du inte kunna få samtal till ditt mobilnummer eller växelnummer när du är "Ej tillgänglig" behöver du inte ändra någon inställning.

5. Ring ut med ditt växelnummer som visningsnummer direkt från mobilen.

Under inställningarna för respektive status kan du välja vilket nummer som visas utåt när du ringer via din telefons inbyggda ringfunktion. Det betyder att du kan visa ditt växelnummer när du ringer från mobilen - utan att behöva ringa via Telness app.

Du kan ha olika inställningar beroende på status - till exempel visa ditt växelnummer när du är tillgänglig och ditt mobilnummer när du är ej tillgänglig.

Numret du väljer bestämmer vilket nummer som visas när du ringer via din telefons inbyggda ring-funktion.

Personer du ringer ser det nummer som du valt att ringa ut med.

6. Statusen kan också synkas till outlook eller ditt arbetsschema

Läs mer om hur du ställer in ett arbetsschema eller synkar din status med Microsoft outlook.

7. Ställ in hänvisningar

Med hänvisningar kan du välja orsak till din frånvaro och spela upp den statusbaserade hänvisningen när du är otillgänglig, vilket ger tydligare information till de som försöker nå dig.

För att aktivera den här funktionen, se till att du har MEX-funktionen aktiverad på ditt abonnemang och aktivera alternativet "Aktivera talade hänvisningar" under "Samtalsinställningar" i applikationen.

När den är aktiverad kan du förhandsgranska hänvisningen och spela upp den tillhörande uppmaningen.

För att ställa in hänvisningen, ange dig själv som otillgänglig och välj orsaken som passar bäst. Den spelade hänvisningen kommer att vara synlig under den valda statusorsaken.

För kunder som redan har MEX krävs aktivering av denna funktion. För nya kunder kommer denna funktion att aktiveras som standard.

Fick du svar på din fråga?